بهترین کاغذ برای تولید لیوان کاغذی

 لیوان‌ های کاغذی یکی از پرمصرف‌ترین ظروف یکبار مصرف در سراسر جهان هستند که برای سرو انواع نوشیدنی، دسر و سایر خوراکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که لیوان‌های کاغذی از چه نوع کاغذی تولید می‌شوند؟ آیا می‌توان با کاغذها یا مقواهای معمولی یک لیوان کاغذی مرغوب تولید کرد؟ یکی از مسائل مهم در رابطه با تولید لیوان‌های کاغذی، موضوع انتخاب بهترین کاغذ برای تولید لیوان کاغذی است.

 زیرا در صورتی که در انتخاب جنس کاغذ لیوان کاغذی، دقت لازم را نداشته باشید، ممکن است با مشکلاتی مانند نشت رطوبت مایعات از لیوان، مواجه شوید. به همین دلیل، در این مقاله ما قصد داریم شما را با انواع مختلف کاغذهای استفاده شده برای تولید لیوان کاغذی آشنا کنیم.

 پس با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا ضمن آشنایی با انواع کاغذهای مناسب برای تولید لیوان کاغذی، با ویژگی‌های هریک از این کاغذها آشنا شوید تا بتوانید بهترین کاغذ برای تولید لیوان کاغذی را انتخاب کنید.

انواع کاغذ لیوان کاغذی

امروزه ظروف یکبار مصرف، به خصوص لیوان‌های یکبار مصرف، استفاده‌ی بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارند. این لیوان‌ها اغلب از دو جنس پلاستیکی یا کاغذی ساخته می‌شوند. در این بین از آنجایی که لیوان‌های کاغذی قابل بازیافت هستند و ضرر کمتری نیز برای سلامت بدن افراد دارند، نسبت به لیوان‌های پلاستیکی بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند. اما تولید این لیوا‌ن‌ها نیاز به مواد و متریال مخصوصی دارد که مهم‌ترین آن، کاغذ است.

از کاغذهای مختلفی می‌توان برای تولید لیوان کاغذی استفاده کرد. این کاغذها به چهار نوع کاغذ مات، کاغذ گلاسه، کاغذ کرافت و کاغذ GC4 تقسیم می‌شوند. ویژگی مشترک تمام این کاغذها، خاصیت ضدآب بودن و قابل بازیافت بودن آن‌ها است. اما هر یک از این کاغذها ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوصی نیز دارند که باعث می‌شود هر کدام از آن‌ها برای تولید نوع خاصی از لیوان کاغذی مناسب‌تر باشند. در بخش‌های بعدی این مطلب، با انواع کاغذهای تولید لیوان کاغذی بیشتر آشنا می‌شویم.

کاغذ پلی اتیلن چیست؟

پیش از آشنایی با انواع کاغذهایی که در ساخت لیوان کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهتر است ابتدا با مفهوم کاغذ پلی اتیلن آشنا شوید. همانطور که در مقدمه این مقاله اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین موضوعات در تولید لیوان کاغذی که باید مورد توجه قرار بگیرد، موضوع عدم نشت مایعات به بیرون لیوان است. این موضوع به مواردی همچون جنس کاغذ و کیفیت تولید لیوان کاغذی بستگی دارد. 

به همین دلیل نمی‌توان از کاغذهای معمولی برای تولید لیوان کاغذی استفاده کرد. تمام کاغذهایی که برای تولید لیوان کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید ضدآب و نفوذ ناپذیر باشند. اما چطور می‌توان کاغذها را ضدآب و نفوذ ناپذیر کرد؟

برای این کار از یک روکش و پوشش پلاستیکی برروی کاغذ استفاده می‌کنند و اصطلاحاً کاغذ را با یک لایه از پلی اتیلن، لمینیت می‌کنند. به این کاغذها، کاغذهای پلی اتیلنی می‌گویند. کاغذهای پلی اتیلن لیوان کاغذی نه تنها در برابر حرارت، رطوبت و نفوذ مایعات مقاومت بسیار خوبی دارند، بلکه از مقاومت برشی، خمشی و سایشی بالایی نیز برخوردار هستند. به همین دلیل تمام کاغذهایی که برای ساخت لیوان کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از نوع کاغذهای پلی اتیلنی هستند. این کاغذها به صورت یک رو پلی اتیلن و دو رو پلی اتیلن در بازار موجود و قابل تهیه هستند.

کاغذ مات ایرانی برای تولید لیوان کاغذی

یکی از رایج‌ترین نوع از کاغذهایی که برای تولید لیوان کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاغذهای مات ایرانی هستند. این کاغذها از نوع کاغذهای یک رو پلی اتیلن محسوب می‌شوند. زیرا تنها لایه داخلی آن‌ها پوشش پلی اتیلن دارد و لایه بیرونی بدون روکش و مانند کاغذهای معمولی است. لیوان‌هایی که با استفاده از این کاغذ تولید می‌شوند، مشکل نشت مایعات به بیرون لیوان را ندارند و برای سرو نوشیدنی‌های خنک مانند شربت و آبمیوه انتخاب بسیار خوبی هستند.

امروزه تولید کاغذ مات لیوان کاغذی، به میزان کافی در داخل کشور انجام می‌شود و شما می‌توانید این کاغذ را به راحتی در بازار داخلی کشور تهیه نمایید. این موضوع همراه با ساده‌تر بودن فرآیند تولید این نوع کاغذ، سبب شده است تا قیمت کاغذ مات ایرانی در مقایسه با سایر کاغذهای لیوان کاغذی، ارزان‌تر باشد. از این رو می‌توان گفت، بهترین کاغذ برای تولید لیوان کاغذی با قیمت ارزان‌تر و یا تولید لیوان‌های کاغذی جهت سرو نوشیدنی‌های سرد، کاغذ مات ایرانی است.

کاغذ گلاسه برای تولید لیوان کاغذی

در مقابل کاغذهای مات، کاغذهای گلاسه هستند. کاغذهای گلاسه‌ای که برای تولید لیوان کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لایه داخلی کاغذ های گلاسه مانند سایر کاغذ ها روکش پلی اتیلن دارد در مقابل لایه ی بیرونی آن کوت می شوند به همین دلیل سطح براقی دارند. این ویژگی نه تنها به مقاوم‌تر شدن کاغذ در برابر نفوذ مایعات به بیرون لیوان کمک می‌کند، بلکه باعث صاف و یکدست‌تر شدن کاغذ لیوان کاغذی نیز می‌شود.

به همین دلیل کاغذهای گلاسه، بهترین کاغذ برای تولید لیوان‌های کاغذی هستند که طرح‌های شلوغ یا پیچیده‌تری دارند. زیرا این طرح‌ها روی کاغذهای گلاسه، نمود و جلوه‌ی زیباتر و شکیل‌تری پیدا می‌کنند.

کاغذهای گلاسه‌ی لیوان کاغذی، بیشتر از نوع وارداتی هستند و کمتر در کشور تولید می‌شوند. به همین دلیل در مقایسه با کاغذهای مات، قیمت بیشتری دارند. کاغذهای گلاسه مخصوص تولید لیوان کاغذی بیشتر در کشورهایی همچون اندونزی، چین و کره تولید می‌شود.

تولید لیوان کاغذی

کاغذ کرافت لیوان کاغذی

سومین نوع از کاغذهایی که در تولید لیوان کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاغذهای کرافت هستند. کاغذهای کرافت لیوان کاغذی نیز همانند کاغذهای مات، در دسته‌ی کاغذهای یک رو پلی اتیلن دسته بندی می‌شوند. لایه داخلی این کاغذها، روکش پلی اتیلنی دارد و لایه بیرونی آن از جنس کرافت است. لیوان‌های کاغذیی که با استفاده از کاغذ کرافت تولید می‌شوند، مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت دارند و می‌توانند مدت بیشتری گرما را در خود نگه دارند. به همین دلیل، یکی از بهترین کاغذها برای تولید لیوان کاغذی جهت سرو نوشیدنی‌های گرم، کاغذ کرافت است.

این کاغذ نیز همچون کاغذهای گلاسه، در داخل کشور تولید نمی‌شود و به صورت وارداتی در کشور موجود هستند. اما با این وجود، قیمت کاغذهای کرافت در مقابل کاغذهای گلاسه، معمولاً کمی ارزان‌تر است.

کاغذ GC4 جدیدترین کاغذ لیوان کاغذی

چهارمین و جدیدترین نوع کاغذهایی که برای تولید لیوان کاغذی استفاده می‌شوند، کاغذهای GC4 هستند. این نوع کاغذها در ظاهر شباهت بسیار زیادی به کاغذهای کرافت دارند. سطح داخلی کاغذهای GC4 نیز همانند کاغذ کرافت، سفید است و با یک لایه پلی اتیلن، پوشش داده شده است. لایه بیرونی آن نیز از جنس کاغذ کرافت معمولی است. اما ویژگی‌های کیفی کاغذ GC4 بسیار متفاوت و بهتر از کاغذهای کرافت است.

کاغذهای GC4 که در سراسر دنیا به عنوان بهترین کاغذ برای تولید انواع لیوان کاغذی شناخته می‌شوند، در داخل کشور تولید نمی‌شوند. شرکت تجهیز فناوری تهران، تنها واردکننده این نوع کاغذ به ایران است و نمایندگی فروش کاغذهای GC4 در ایران را دارد. از این رو برای خرید و تهیه کاغذهای GC4 برای تولید لیوان کاغذی، می‌توانید از طریق این شرکت اقدام نمایید.

تولید لیوان کاغذی

جمع بندی

همانطور که گفته شد، لیوان‌های کاغذی یکی از پرمصرف‌ترین ظروف یکبار مصرف در کشور ما هستند که با 4 نوع کاغذ متفاوت تولید می‌شوند. کاغذهای مات، گلاسه، کرافت و GC4 انواع مختلف کاغذهایی هستند که در ساخت لیوان کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این کاغذها باید خاصیت ضد آب داشته باشند و نفوذ ناپذیر باشند. به همین دلیل با استفاده از یک یا دو لایه پلی اتیلن، لمینیت می‌شوند. به همین دلیل معمولاً این کاغذها را به دو دسته‌ی کاغذهای یک رو پلی اتیلن و دو رو پلی اتیلن تقسیم بندی می‌کنند.

همچنین کاغذهای لیوان کاغذی را می‌توان به دو دسته‌ی کاغذهای ایرانی و خارجی نیز تقسیم کرد. به این صورت، کاغذ مات در دسته‌ی کاغذهای ایرانی تقسیم می‌شود و کاغذهای گلاسه، کرافت و GC4 در دسته‌ی کاغذهای خارجی برای تولید لیوان کاغذی قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *